groep Katrien
Schoenschraperskunst
2 maanden geleden zagen enkele kinderen Elke Lemmens op televisie. Elke maakt in schoenschrapers (of voetschrapers) miniatuurkunstwerkjes. Dit bracht ons op het idee om ook zoiets te maken.
We gingen tijdens de buurtwandeling op zoek naar schoenschrapers. We vonden er een 20-tal in de buurt van de school.
Miniatuurkunstwerkjes in schoenschrapers
In de actuaronde vertelden Rose en Fie over een kunstenares die miniatuurkunstwerkjes maakt in schoenschrapers. Daar wilden wij wat meer over weten!
Bezoek aan Iona
We zijn naar Iona geweest. Iona is een zorgboerderij waar mensen en kinderen met een beperking wonen. Ze hebben verschillende verstandelijke beperkingen. De jongste is 9 jaar en de oudste 78 jaar. We hebben een rondleiding gekregen op het domein. We zijn in een leefgroep gaan kijken. De mensen moeten de dieren en de tuin verzorgen, kaarsen en matten maken en er is een bakkerij.
Programmeren
Tijdens de actua-ronde vertelden enkele kinderen over een meester met een beperking aan zijn hand. De kinderen uit zijn klas hadden voor hem een robothand geprogrammeerd.
Maar wat is dat nu eigenlijk, programmeren?
We gingen in groepjes aan de slag met codetaal. We leerden de binaire code kennen, maakten een Lego-code en bedachten een pijltjescode om een toren van bekers te maken.
Twee groepjes bedachten een code om "robot Katrien" een boterham met hagelslag te laten eten. Dit mislukte maar het zorgde wel voor heel veel hilariteit in de klas.
20 kilometer met de fiets
We hebben van de school een uitdaging gekregen om 20 kilometer af te leggen. We hadden afgesproken om naar Planckendael te fietsen. We gingen 15 km heen en 5 km terug. In Planckendael hebben we een uitdaging gekregen van Katrien om vijf bedreigde diersoorten te zoeken. En we hebben ook van een andere groep twee opdrachten gekregen die we moesten doen. Zo moest een groepje een wakkere koala fotograferen. Een ander groepje moest dan weer ooievaars op drie verschillende plaatsen vinden. De 20 kilometer-uitdaging is ons gelukt en het was een toffe dag in Planckendael.
Veilig oversteken
Enkele kinderen uit de groep kregen een opdracht rond zebrapaden.
Ze maakten samen met een papa een leuk sensibiliseringsfilmpje om zebrapaden te gebruiken.
projecttijd feest
Wij feesten graag. 20 jaar De Villa gaat al goed gevierd worden, maar wij willen meer. Daarom een feestproject!
Deze namiddag werd er hard gewerkt tijdens projecttijd. Er werden uitnodigingen gemaakt voor het barbecuefeest dat we samen met de groep van Daphne organiseren. Er werden mindmaps gemaakt rond een feestdag. Sommige kinderen lieten zich inspireren door de kunstenaar Wayne Thiebaud en tekenen taarten. Anderen keken naar een filmpje van Mister Bean en vulden een vragenlijst hierover in. Je leest het, heel wat bedrijvigheid in de klas.
't Grom
Bij ons groenten- en fruitproject mocht een bezoek aan 't Grom (groenten- en fruitmuseum) in Sint-Katelijne-Waver niet ontbreken.
Na een korte treinrit en een fikse wandeltocht kwamen we aan in het museum. En daar kwamen we te weten dat Benny Bloemkool, één van onze groente-knuffels, zich verstopt had. Door het museum binnen en buiten te verkennen en opdrachtjes en vragen te beantwoorden konden we getallen verdienen. Met die getallen kregen we puzzelstukken waarmee we de verstopplaats konden ontdekken: tussen de groenten in de Karel de Grote-tuin.
Schaken
In de actuaronde van vorige week werd verteld over een jongen die kampioen in schaken was geworden.
Dit sprak heel wat kinderen van de groep aan. Daarom organiseerden we vanmiddag een schaaknamiddag.
2 opa's kwamen ons de regels uitleggen. Dit deden ze erg goed want na een uur kon iedereen de pionnen zetten en werd er schaak en schaakmat geroepen. De meeste kinderen vinden het een erg leuk spel, anderen krijgen er dan weer hoofdpijn van. Er moet dan ook erg hard bij nagedacht en verder gedacht worden.